Pandia toimii Mestariasuntojen kumppanina tarjoten kattavan palvelu- ja tuotekokonaisuuden helpottamaan päivittäistä taloushallintoa.

Taloushallinto helpottuu ja aika säästyy

Järvenpään Mestariasunnot on Järvenpään kaupungin omistama yhtiö, joka omistaa ja hallinnoi kaupungin ARA-vuokra-asuntotaloja. Pandian avulla on voitu muun muassa automatisoida ARAn jälkilaskelmavaatimuksen mukaiset raportit.

Valtion tukemien asuntokantojen, eli ARA-vuokra-asuntotalojen lisäksi Mestariasunnot omistaa ja hallinnoi myös tiettyjä muita kohteita. Yhtiön taloushallinnon tukena toimivat muun muassa Pandian lainahallinnan, budjetoinnin sekä investointien suunnitteluun käytettävät työkalut.

Aloitimme yhteistyön Pandian kanssa vuonna 2011. Vuoden 2012 talousarviomme on laadittu ensimmäistä kertaa Pandian avulla, kertoo Mestariasuntojen talousjohtaja Ansa Strandberg

Jälkilaskelmaa varten vaadittavat raportit syntyvät automatisoidusti

Viimeisimpänä Mestariasunnot on ottanut käyttöönsä yhdessä Pandian kanssa luodun, ARAn jälkilaskelmavaatimuksia varten suunnitellun raportointityökalun. Jälkilaskelmaan vaadittavat tiedot kerätään nyt automaattisesti suoraan Mestariasuntojen kirjanpidosta ja tietyistä tunnusluvuista. Käytännössä jälkilaskelmasta käy ilmi, ovatko vuokratuotot riittäneet kattamaan kulut. ARA valvoo sitä, ettei toiminta tuota voittoa, vaan että vuokrat käytetään kiinteistöjen hoito- ja rahoituskuluihin.

”Jälkilaskemassa on kaksi osiota. Toiseen osioon lasketaan hoitokustannusten yli- tai alijäämä ja toiseen rahoituksen yli- tai alijäämä kiinteistökohtaisesti. Yli- ja alijäämät pitää aina ottaa huomioon, kun seuraavaan vuoden vuokria määritellään, koska vuokrat täytyy määrittää omakustannusperiaatteella”, Strandberg selventää.

Automatisointi on helpottanut raportointia huomattavasti. Jos olisimme joutuneet tekemään ilmoituksen ARAan ilman Pandiaa, ei se olisi ollut ollenkaan niin yksinkertaista kuin nyt. Nyt saamme annetuista tunnusluvuista raportin suoraan, Strandberg kertoo.

”Asiat hoituvat nopeasti, eivätkä jää roikkumaan”

Kokonaisuutena Pandian tarjoamien tuotteiden ja palveluiden tuoma konkreettinen hyöty on Stranbergin mukaan ajan säästö. Raportointi on helpottunut, talousarvoiden tekeminen nopeutunut ja erilaisten ilmoittamisvelvollisuuksien täyttäminen kätevöitynyt. Aina tarvittaessa on tukena myös Pandian luja ammattitaito.

Olen ollut erityisen tyytyväinen siihen, että jos soitan heille – niin kuin aika usein teen – saan aina vastauksen. Jos he eivät vastaa heti, niin sitten he soittavat takaisin. Asiat hoituvat nopeasti, eivätkä jää roikkumaan taustalle. Kun jotain halutaan tehdä, se myös tehdään, Strandberg kuvailee.

Jos esiin tulee asioita, joita pitäisi miettiä uudelleen tai lähteä kehittämään, niin heiltä löytyy aina innostusta ja halua parantaa asioita, jotta asiakkaan olisi helpompi toimia omissa työtehtävissään”, Strandberg painottaa.

Tämän asiakaskokemuksen on tuottanut puolueettomasti Suomen Asiakaskokemukset Oy.

Lue lisää